Show simple item record

Das Herbarium Göttingen, 1832-1852

dc.contributor.authorAhrens, Frauke Johanna
dc.date.accessioned2020-06-03T12:16:25Z
dc.date.available2020-06-03T12:16:25Z
dc.date.issued2020de
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17875/gup2020-1305
dc.format.extent141de
dc.format.mediumPrintde
dc.language.isogerde
dc.relation.ispartofseriesGöttinger Studien zur Kulturanthropologie/Europäischen Ethnologie-Göttingen Studies in Cultural Anthropology/European Ethnologyde
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.de
dc.subject.ddc300
dc.subject.otherOAPENde
dc.titleDas Herbarium Göttingen, 1832-1852de
dc.title.alternativeAkteure, Praktiken, Wissensformatede
dc.typemonographde
dc.price.print27,00
dc.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:7-isbn-978-3-86395-450-5-3
dc.description.printSoftcover, 17x24de
dc.subject.divisionpeerReviewedde
dc.relation.isbn-13978-3-86395-450-5
dc.identifier.articlenumber8102069de
dc.identifier.internisbn-978-3-86395-450-5de
dc.bibliographicCitation.volume013de
dc.subject.bisacSOC000000
dc.subject.vlb510
dc.subject.bicJ
dc.description.abstractgerIn dieser kulturanthropologischen Untersuchung fragt Frauke Johanna Ahrens nach der wissens- und wissenschaftsgeschichtlichen Bedeutung der Herbarbelege des Göttinger Herbariums für den Zeitraum von 1832 bis 1852. Anhand einer historischen, objektfokussierten Ethnografie und Praxeologie schlüsselt sie auf, wie sich die wissenskonstituierenden Praktiken und das wissenschaftliche Erkenntnisinteresse in der Etablierungsphase der 1832 institutionalisierten Sammlung wechselseitig beeinflussten und sich vor allem auch in den botanischen Präparaten niederschlugen. In fünf Kapiteln, denen je eine Praxis – die Sammlung öffnen, Werte zuschreiben, Pflanzenmaterial akquirieren, mit Herbarbelegen forschen, mit Herbarbelegen lehren – gewidmet ist, und begleitet durch detaillierte Objektbeschreibungen wird so die Materialität des Wissens herausgearbeitet.de
dc.description.abstractengIn this cultural anthropological examination Frauke Johanna Ahrens enquires into the scientific significance of the herbarium sheets of the Herbarium Göttingen in the period from 1832 to 1852. Based on a historical, object-focused ethnography and praxeology she itemizes how during the establishing phase of the collection institutionalized in 1832 the scientific practices and epistemic interests mutually influenced one another and found expression in the botanical specimens themselves. Each of the five chapters is dedicated to one practice – opening up the collection, ascribing values, acquiring plant material, doing research on herbarium sheets and teaching with herbarium sheets. Together with detailed object descriptions, the analysis emphasizes the materiality of knowledge in this way.de
dc.subject.engcultural anthropologyde
dc.subject.enghistorical ethnographyde
dc.subject.engpraxeologyde
dc.notes.vlb-printlieferbar
dc.intern.doi10.17875/gup2020-1305de
dc.identifier.purlhttp://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?univerlag-isbn-978-3-86395-450-5
dc.format.chapters-de


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record