Zur Kurzanzeige

On Track or Off The Rails?

dc.contributor.authorRademann, Jenny
dc.date.accessioned2022-04-05T14:20:25Z
dc.date.available2022-04-05T14:20:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17875/gup2022-1906
dc.format.extent298
dc.format.mediumPrint
dc.language.isoeng
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.de
dc.subject.ddc300
dc.subject.otherOAPEN
dc.titleOn Track or Off The Rails?
dc.title.alternativeIntra-ministerial decision-making in transport infrastructure planning
dc.typemonograph
dc.price.print32,00
dc.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:7-isbn-978-3-86395-534-2-2
dc.description.printSoftcover, 17x24
dc.subject.divisionpeerReviewed
dc.relation.isbn-13978-3-86395-534-2
dc.identifier.articlenumber8102211
dc.identifier.internisbn-978-3-86395-534-2
dc.type.subtypethesis
dc.subject.bisacSOC000000
dc.subject.vlb710
dc.subject.bicJ
dc.description.abstractgerZur Umsetzung einer Verkehrsverlagerung vom autozentrierten Individualverkehr auf den (elektrifizierten) Schienenverkehr bedarf es unter anderem einer neuen Schwerpunktsetzung in der Infrastrukturplanung. Die Erarbeitung von Projektvorschlägen für den Bundesverkehrswegeplan 2030 auf der Ebene der Länder bietet die Gelegenheit, Entscheidungsprozesse und deren Resultate auf Ebene der Landesverkehrsministerien in dieser Hinsicht zu vergleichen. Ausgehend von einer Dokumentenanalyse und Experteninterviews mit Akteuren aus den Länderverkehrsministerien untersucht die Dissertation mittels qualitativer Inhaltsanalyse und QCA, wie Entscheidungsprozesse in Bürokratien die resultierenden Entscheidungen im Bereich der Verkehrsinfrastrukturplanung prägen. Es zeigt sich, dass Ministerien zu komplexen Entscheidungsprozessen greifen, wenn das zu entscheidende Thema als salient empfunden wird und die verfügbare Kapazität es erlaubt. Für legitimitätssteigernde zusätzliche Prozessschritte - wie etwa die effektive Durchführung von Bürgerbeteiligungsverfahren - ist eine gut ausgestatte Bürokratie unerlässlich.
dc.description.abstractengIn order to achieve a transition from a transport system centred on the individual car to one centred on (electrified) rail a new focus in infrastructure planning is needed. The preparation of project proposals for the Federal Transport Infrastructure Plan 2030 on the sub-national level in Germany provides an opportunity to study decision-making processes in ministries and compare their respective results in this respect. Using document analysis, expert interviews, qualitative content analysis as well as QCA, this thesis in political science analyses how decision-making processes within bureaucracies impact the decision output in transport infrastructure planning. It contributes to the discussion on bureaucracy-politics interactions that is relevant beyond the German case. One result is that ministries tend to use complex decision-making processes for topics deemed salient as long as the available capacity permits it. Consequently, in order to conduct legitimacy-enhancing steps – such as public participation – a well-funded bureaucracy is indispensable.
dc.subject.engtransport infrastructure
dc.subject.engplanning
dc.subject.engIntra-ministerial decision-making
dc.notes.vlb-printlieferbar
dc.intern.doi10.17875/gup2022-1906
dc.identifier.purlhttp://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?univerlag-isbn-978-3-86395-534-2
dc.format.chapters-
dc.intern.asin386395534x
dc.subject.themaJ


Dateien zu dieser Ressource

Das Dokument erscheint in:

Zur Kurzanzeige