Show simple item record

Berthold Otto als Lateindidaktiker

dc.contributor.authorWallstein, Maximilian
dc.date.accessioned2025-04-10T12:05:26Z
dc.date.available2025-04-10T12:05:26Z
dc.date.issued2025de
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17875/gup2025-2763de
dc.format.extent392de
dc.format.mediumPrint
dc.language.isogerde
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.de
dc.subject.ddc400de
dc.subject.ddc800de
dc.subject.otherOAPENde
dc.titleBerthold Otto als Lateindidaktikerde
dc.title.alternativeEine Untersuchung der fachdidaktischen Werke des Reformpädagogende
dc.typemonographde
dc.price.print43,00
dc.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:7-isbn-978-3-86395-661-5-1
dc.description.printSoftcover, 17x24de
dc.subject.divisionpeerReviewedde
dc.relation.isbn-13978-3-86395-661-5
dc.identifier.internisbn-978-3-86395-661-5de
dc.type.subtypethesisde
dc.subject.bisacLAN000000
dc.subject.vlb560
dc.subject.bicC
dc.description.abstractgerDiese Schrift über Berthold Otto als Lateindidaktiker untersucht seine wenig bekannten Schriften im Kontext der damaligen Zeit und spannt den Bogen hin zu modernen Lehrmethoden. Sie präsentiert Otto als bedeutenden Reformpädagogen und innovativen Didaktiker. Im Fokus stehen Ottos Methodik des Lateinunterrichts, seine Lehrbücher und die Übungsvorbereitungen (Tirocinia). Die Dissertation analysiert die Besonderheiten seines Ansatzes um 1900 und dessen Relevanz für die heutige Fremdsprachendidaktik, insbesondere in Bezug auf Binnendifferenzierung, Sprachbildung, Inklusion und Lernerautonomie. Das Projekt umfasst Ideengeschichte, historische Bildungsforschung, philologische Analyse sowie didaktische Kritik und Aktualisierung von Ottos Methoden für modernen Unterricht.de
dc.description.abstractengThis study on Berthold Otto as a Latin didactician explores the hitherto little-known writings on Latin teaching by the German pedagogue of the Reformpädagogik-movement (New Education Movement) Berthold Otto in the historical-didactic context of their emergence and from the methodological-didactic perspective of modern Latin teaching. In this way, it makes a novel contribution to understanding Otto as an important player in the pedagogy of his own time on the one hand and as an innovative didactician on the other. The core concern of the work is to trace Otto’s methodology for teaching Latin on the basis of his two Latin textbooks as well as the numerous explanatory preparations for original Latin writers written in Latin, the so called Tirocinia. The dissertation also highlights Otto’s unique features in the context of Latin didactics around 1900 and explores the potential inherent in these writings with regard to modern foreign language didactics in the field of Latin. In doing so, it was possible to highlight the significant potential of Otto’s work with regard to modern concepts such as internal differentiation, language education, inclusion and learner autonomy. The project encompasses the core areas of the history of ideas / intellectual history, historical educational research, philological text analysis as well as didactic methodological criticism of Otto’s approach and its updating for the requirements of modern teaching.de
dc.subject.engBerthold Ottode
dc.subject.engNew Education Movementde
dc.subject.engTirociniade
dc.notes.vlb-printlieferbar
dc.intern.doi10.17875/gup2025-2763de
dc.identifier.purlhttp://resolver.sub.uni-goettingen.de/purl?univerlag-isbn-978-3-86395-661-5
dc.format.chapters-de
dc.intern.asin3863956613
dc.subject.themaC


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record